Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Labský most
Labský most
Most přes
Labe v místech starého přechodu přes řeku se připomíná („starý labský most“) již r.1494. Byl spálen Švédy r.1639, r.1793 postaven z kamene, ale r.1804 byl stržen povodní a nahražen jen dřevěným mostem. Ten zapálili r.1866 ustupující rakouské jednotky po bitvě u Hradce Králové. R.1882 zde byl postaven železný
most, který sloužil provozu až do r.1947, kdy jej nahradila dvouproudová lávka, zbudovaná pa.železničním plukem. Ta byla zrušena při výstavbě zdymadla. Nový labský
most (u zimního stadionu) byl otevřen 5.1.1960.
- Labský
most byl běžný název do r.1960 jediného pardubického mostu přes
Labe, který stál v místě dnešního zdymadla. První, dřevěný postavil s povolením krále Vladislava II. Vilém z Pernštejna r.1494. Správu a údržbu vrchnost svěřila městu. R.1662 to převzal stát, ale
město muselo panskému pivovaru přenechat 18 okolních krčem, přišlo o výstav 360 sudů, tím o čistých 1440 zlatých rýnských ročně. Mnohokrát byl zničen povodněmi a za válek, opakovaně znovu stavěn. R.1793 zřejmě postaveny jen kamenné pilíře. Dřevěný
most z r.1804 byl 4.7.1866 spálen ustupujícím rakouským vojskem. Po příchodu Prusů jej
město muselo do 11 dnů provizorně obnovit. Provizorium 3.9. strženo a nahrazeno trvalým, dřevěným mostem, jehož projektantem byl místní inženýr Antoním Wendel. R.1882 nechal stát na jeho místě postavit
most železný na kamenných pilířích. Při přípravě trolejbusové městské dopravy shledán málo únosný a úzký. Proto r.1947 nahrazen dvěma montovanými vojenskými Baily mosty od UNNRA. Ty se při přejezdu trolejbusů silně houpaly ke zpestření jízdy. Při letních slavnostech v Parku kultury a oddechu na pravém břehu byl doplňován ještě pontonovým mostem. Jediný Labský
most byl r.1960 nahrazen širokým, ale opět jediným novým mostem u Zimního
stadion. Starý Baily 21.3.1960 dosloužil, demontován a přemístěn. Část nahradila shnilou dřevěnou lávku pod Vinicí. Na pilířích byla lávka pro pěší a cyklisty směřující do Cihelny, v létě na koupaliště. Příhradové nosníky původního Labského mostu od r.1947 ležely na levém břehu
Labe pod pivovarem. Až před r.1968 při výstavbě
Polabin III.a IV použity na druhý pa.most přes
Labe z ul.kpt.Bartoše na
nádraží. Tak starý Labský
most z r.1882 po několik opravách, zesílení a doplnění lávky pro pěší dodnes slouží i pro
trolejbusy, ale dva se na něm nesmí potkat. Dnešnímu provozu nevyhovuje a je nízko nad hladinou.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Diskuse k článku: Labský most
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Labský most