Úvod > Dle abecedy >
Všechno
>
Labská vodní cesta
Labská vodní cesta
S labskou vodní cestou je snad spojen vznik města Pardubic. Již koncem 13. stol. zde bylo vybíráno clo z plaveného dřeva, první příjem majitele pa. tvrze. Po r.1560 Komorní panství využívalo
Labe pro dopravu produktu z Pardubicka do Brandýsa n.L a odtud do Prahy. O splavnění
Labe i proti proudu se začalo uvažovat po třicetileté válce. Neuskutečněná myšlenka ožila na konci 19. stol. Dne 11.5.1899 byl v Pardubicích založen Středolabský komitét pro úpravu a splavnění
Labe od Mělníka po Jaroměře. Dílčí regulace na Pardubicku proběhly již před 1.světovou, další ve 20.letech 20.stol. V Pardubicích regulováno
Labe od Labského mostu k rosickému železničnímu mostu, r.1928 v Přelouči dokončeno zdymadlo a po r.1930 druhé zdymadlo v
Srnojedech. Vznikly tak dva splavné úseky od Přelouče do Pardubic, kde pod pivovarem se plánoval přístav.
Labe tehdy splavněno jen do Kolína. Nad Pardubicemi zahájeny r.1939 práce na splavnění od Labského mostu k Hrčákům, r. 1940 zastaveny. Zdymadlo bylo plánovalo na místě dnešního koupaliště. Další rozsáhlé splavňovací práce na území Pardubic proběhly v 60. a 70. letech min.stol., kdy bylo napřímeno
Labe pod Rosicemi, vzniklo veliké slepé rameno. Napřímeno řečiště i nad Pardubicemi, odříznuty dva oblouky
Labe mezi Cihelnou a Brozany. Na tom úseku zvýšena hladina zdymadlem na místě původního Labského mostu dokončeným r.1972. To chrání
sídliště Polabiny před povodní a splavnilo
Labe až pod Kunětickou horu. Jeho vzdutí je dostatečné pro první část kanálu L-O-D až za Černou za B. Dne 19.5.1977 otevřena Labská vodní cesta pro dopravu uhlí do Chvaletické elektrárny. Zpracována podrobná studie přístavu Pardubice u
Svítkova napojeného na železnici. Při regulaci ponecháno slepé ramene pro zimní přístav.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Diskuse k článku: Labská vodní cesta
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Labská vodní cesta