Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Elektrická dráha
Elektrická dráha
O stavbě elekrické dráhy, tramvaji, uvažováno r.1903. Když Pardubice uzavřely smlouvu o stavbě elektrány s Ing.Fr.Křižíkem měla se nato postavit elektrickou dráha do Chrudimi. K tom nedošlo pro nedostatek peněz, i když Městká elektrána velmi dobře prosperovala. R.1903 při východočeské výstavě zkoušeno jakési elektrické vozidlo, ale patrně s nadzemními trolejemi bez kolejí, tedy předchůdce trolejbusů. Před 1.světovou válkou se připravovaly stavby železničních tratí přes Bohdaneč do Chlumce n.C. a přes Sezemice do Holic, i zde zvažována elektrická trakce. K realizaci nedošlo pro 1.světovou válku. Ještě r.1924 uveřejněn záměr stavby elektrické trati do Sezemic, na přání občanů o zajištění dopravy do výletní Bělobranské dubiny. Tehdy při dláždění
silnice žulovou dlažbou byl po pravé straně, na straně dnešního
sídliště Dubiny, rezervován pás pro jednokolejnou elektrickou trať. Pás zanikl při afaltovní
silnice až v 50.letech min.stol. Uvnitř Pardubic se elektrikou neuvažovalo pro příliš úzké městské ulice. Snahy o tramvajovou dopravu připomenuli pa.Sokolové 20.letech při jakési sokolské slavnosti. Nákladní automobil ustrojili jako tramvaj a s nápisem Nádraží -Sokolovna dopravovali návštěvníky. Zajeli s ním i do Hradce na koleje pro elektriku zabudované na nové mostě. Po r.1945 se na elektrickou dráhu rezignovalo, ale Klub přátel Velkých Pardubice začal prosazovat zavedení trolejbusové dopravy. Ještě před svým zrušením r.1949 prosadil vypracování a odesláná definitní žádosti.
Trolejbusy začaly jezdit r.1952, tedy po 7 letech od počátku snah, proti dnešku celkem brzy.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Diskuse k článku: Elektrická dráha
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Elektrická dráha