Úvod > Dle abecedy >
Objekty a památky
>
Mosty
Mosty
Labský
most postaven 1494, jediný pa.most přes
Labe do r.1960, kdy 5.1.otevřen čtyřproudý
most Českoskovensko sovětského přátelství- ČSSP, dnes
most Pavla Wonky.
- Za Labským mostem dva klenuté můstky v náspu
silnice pro odvedení
povodně, třetí u Cihelny.
- Koncem 15.stol Vilém z Pernštejna nechal postavit
most přes Chrudimku z Bělobranského nám na místě brodu cesty na Sezemice, V.Mýto,
Pardubičky, ten po regulaci nahrazen železným 9.6.1910 otevřeným, který slouží dodnes.
- V době opevňování města, postaven dřevěný
most přes Městkou řeku před Zelenou branou. Mezi mostem a branou byl ještě padací
most. Městská rada 12.9.1886 rozhodla postavit místo něj
most železný, který zde byl do r.1910, ještě nějaký čas, když byla Městská řeka zasypána.
- Další můstek, snad jen padací, přes hradební příkop byl před Bílou branou v dnešní ul.Sv.Anežky České.
- Proti Karlově ulici byl přes Městkou řeku dřevěný můstek až do jejího zasypání.
- Dlouhý dřevěný
most byl přes zámecký příkop z Příhrádku na
Zámek, na jeho konci před Labskou branou padací můstek. Most stržen povodní r.1805, nahrazen hrází ze zeminy naplavené povodní.
- Klenutý kamenný, krásně zdobený
most vede ze zámeckého nádvoří do paláce.
- Při stavbě Haldy začátkem 16.stol postaven
most v dnešní ul Mezi mosty, odtud byl můstek přes Haldu na Ostrůvek – na Vrtálnu, kam vedl i druhý můstek z ul.Husovy. Ul.Mezi mosty hned za mostem přes Chrudimku překračovala můstkem Požeračku. Přes Haldu jsou ještě můstky na Židově, v lukách pod ul.Do Nového a za Hůrkami.
- Přes
odpad z Haldy je můstek za Ležánkami a v parku Na Špici nová lávka.
- R.1845 postaven železniční
most přes Chrudimku za 65 tis.zlatých, tehdy jediný kamenný na trati Olomouc-Praha. R.1931 provedena jeho rekonstrukce.
- 15.4.1857 u Rosic dán do provozu dřevěný železniční
most přes
Labe na trati Pardubice Liberec, r.1871 nahrazen novým železným dvoukolejným, posunutým o cca 100 m proti proudu. Při splavňování
Labe zúžen na jednokolejnou havlíčkobrodskou část, kterou Hutní montáže Ostrava zvedly o 2 m na plavební výšku, dokončeno 22.1.1965, druhá část vysunuta a rozřezána.
- R.1812 za býv.klášterem postavena lávka přes Chrudimku pro pěší i jezdce na níž navazovala alej ke Kostelíčku, kterou zřídil plukovník kyrysnického pluku Saiman – Bubeníkovy sady. R.1910 ji nahradil železný obloukový
most postavení poněkud výš v prodloužení Jahnovy ul. Místo něj 29.7. 1935 otevřen nový betonový Prokopův
most. Stavbu bez přerušení dopravy umožnil železniční pluk, vojáci starý
most posunuli po proudu, za provozu po něm proběhla na původním místě stavba nového. Obloukový železný
most přesunut na cvičiště železničního vojska pod Vinicí, kde pod názvem Červeňák slouží jen pro vojsko dodnes, ač po něm by mohla vést provizorní spojnice od hřbitovů v
Jesničánkách do Pardubiček a průmyslové oblasti. Na cvičišti je přes Chrudimku ještě jeden železný
most. Jsou zde dosud náspy a kamenné pilíře, sloužící do r.1939 k výcviku stavby mostů.
- Pod Vinicí býval pro výletníky přívoz, r.1905 jej nahradila lávka, tu r.1910 dřevěný
most, který r.1961 nahradil montovaný vojenský
most Baily, polovina z demontovaného Labského mostu mostu, po r.1990 nahrazen novým dřevěným mostem s ocelovými nosníky, umožňující přejezd sanitek.
- Kolem r.1935 železniční vojsko stavělo drážku na staveniště kasáren na Hůrkách, pro ní postavilo
most přes Chrudimku nad železničním z r.1845, po zrušení drážky konstrukce po r.1980 využita pro horkovod.
- Kolem r.1950 od rozestavěného nového
nádraží navezen násep pro „venkovskou“ silnici a postaven druhý
most přes
Labe. Pro něj použity nosníku starého labského mostu z r.1882, které zde na levém břehu ležely od r.1947. Most postaven nízko nad hladinou bez ohledu na předepsanou plavební výšku. Několikrát zpevňován, aby unesl
trolejbus, jen jeden, dva jsou již přetížením. K mostu na straně proti proudu přimontována lávka pro pěší a cyklisty, 30.3.1978 dokončena. Od 20.6.2000 zahájena další rekonstrukce mostu, 27.9.2000
most kpt.Bartoše do
Polabin znovu otevřen.
- 12.7.1974 vedle železného mostu smontován potrubní
most vodovodu a plynovodu, devět metrů nad hladinou, dle předpisu pro plavbu.
- R.1961 Dopravní stavby Olomouc postavily dřevěný
most v
Pardubičkách z ul.Národních hrdinů na
Slovany nad průkopem pro novou trať do Chrudimi. Část dřevěného mostu se17.7.1984 prolomila, měl být odstraněn, protože dle Územního plánu neměla k němu po novém komunikačním napojení podjezdem k Tesle
Zámeček vést
komunikace. Proto Technické služby Pardubice
most podepřely, trvá dodnes.
- V l.1960-63 Dopravní stavby Olomouc mezi železničním mostem z r.1845 a pozůstatkem mostu bývalé drážky postavily přes Chrudimku
most pro novou trať,nákladovou kolej, do Chrudimi.
- 24.11.1967 dokončena 2200 m dlouhá
silnice Pardubičky–Černá za Bory s mostem na průkopem pro novou trať do Chrudimě. Pro zchátralost 1.10.2009 uzavřen, zbourán, aniž se zajistila nová krátká spojka k
Zámečku. Objížďka vedla přes
nadjezd v Černé za B.a zpět. V srpnu 2010 otevřen nový most-nadjezd.
- R.1967 Hutní montáže Ostrava na pilíře postavené Ingstavem položily ocelovou konstrukci lávky- mostu přes
Labe mezi Svítkovem a Rosicemi, kde býval převoz.
- R.1980 Vedle železničního mostu z r.1845 na mostě přes Chrudimku po I.etapu rychlodráhy položeny prefabrikované mostní desky. Vzniklo zde čtyřmostí. Most rychlodráhy je jen pro jeden pruh, pro druhý měl být druhý
most mezi prvním a železničním. Mezi druhým a železničním měl ještě stát
most pro druhou, osobní kolej nové trati do Chrudimi.
- Pro zlepšení dopravy r.1981 povolena IV. stavba průtahu I/37 od
nádraží do Rosic. Navazovala investice nového mostu v
Rosicích 142,5 m dl., o třech polích, rozpětí středního 72.80 m, na 100letou vodu, plavební profil 60 m, krajní pole 34,85 m., šířkově pro komunikaci 24,5 m s oboustrannými chodníky. Rozpočtové náklady 65 142 000 Kč. Harmonogram stavby r.1983 neplněn pro nedostatek pracovníků. Most vysokých parametrů a mimořádné kvality otevřen 16.12.1985, nazván „Most generála Svobody“. Předány částečně provizorní příjezdové
komunikace. Okresní
časopis Zář 17.12.1985 uvedla náklady 66 milionů, krajská Pochodeň 120 mil. Satirický Dikobraz k tomu otisk obrázek s titulkem „Most velkého rozpětí“. Vysvětlení Zář 7.2.1986: jen
most 30,5 mil., s komunikacemi 96 525 000 Kčs, a 4.stavba obchvatu 34 740 000 Kč, celkem 130 265 000.- Kčs. Po r.1990 název mostu nepoužíván.
- Mimo tyto na
Chrudimce mosty: u Štětína, v Mněticích po r.1930 starý železný nahrazen betonovým s pohyblivým jezem, ve Drozdicích, Nemošicích po r.1930 za starý postaven nový s pohyblivým jezem. V náspu
silnice z Pardubiček před nemošickým mostem dva můstky pro průtok rozlité vody za
povodně. Oba, po půlroční uzávěrce, opravené a rozšířené nákladem 53 mil.Kč 15.15.2003 opět otevřeny.
Na Bylance 2 mosty v Popkovicích, 4 silniční, jeden železniční ve Svítkově.
Ve St.Čivicích
most přes náhon z Bylanky, dva přes Podolku.
Na Brozanském potoce 3 mosty v
Ohrazenicích, jeden na jeho přítoku na Nádražní ul. (průtahu I/37), tři železniční severně od Rosic, jeden na Rybitevské ul. v
Rosicích.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Diskuse k článku: Mosty
Doplnění části věnované Prokopovu mostu
Napsal(a):
Petr Korbel |
2016-02-18 13:12:51
|
pahmic@seznam.cz
"Na cvičišti je přes Chrudimku ještě jeden železný most Kohnnovy konstrukce původně určený pro úzkorozchodnou vojenskou dráhu. Vedle něj se dodnes vyskytují základy jeho dřevěného předchůdce."
Zdroj: http://www.zelpage.cz/clanky/reportaz-z-akce-pardubicke-vojenske-drazky
Napsat příspěvek k článku: Mosty