Úvod > Dle abecedy >
Všechno
>
Palackého třída
Palackého třída
vznikla podél cesty na Prahu navazující za
Veselkou na dnešní tř.Míru. Vystřídala více pojmenování, obecně se první části říkalo Za veselkou. Již od 15.stol.se prostoru až k Labi říkalo V ptáku, od konce 18. stol. U Bavor nebo Za Bavory podle dvorce, později hostince Bavory. Západní část jmenována U Marka. Po výstavbě druhého
nádraží r.1859 podle pražské cesty vznikaly průmyslové podniky, r.1866 dílna na mlýnské kameny Hübner a Opitz, později přemístěná na
Skřivánek, r.1867
lihovar, r.1869 u kapličky sv.Marka cukrovar, zničený r.1944, r.1870 slévárnička J.Prokopa z níž vyrostla známá PROKOPKA, 1872
pivovar. R.1879 na rohu na počátku postavena synagoga, zbořená r.1958. Konec Palackého tř. přecházel u cukrovaru v silnici po r.1918 nazvanou "Divišova ulice", za
okupace od r.1942 "Mozartova". Od r.1784 za
Veselkou při pražské cestě dvorec Na ptáku a
hostinec Bavory. Oba dvorce s pozemky koupilo r.1894
město, r.1895 zde postavilo rozlehlá jezdecká
kasárna se stájemi, jízdárnami a dvory. Sem přemístilo
kasárna, která 100 let byla strašnou ekologickou i estetickou zátěží Města, na místě zrušeného
opevnění. Kasárna zabrala i I.Novoměstskou školu z r.1880 za
Veselkou, za ni postavena II., dnešní Štefánikova. R.l944 velká část Palackého třidy s celým cukrovarem zničena bombardování. R.1958 na západní straně nejvíce zničené, za pivovarem, před býv. cukrovarem, kde r.1957 zbourána kaple sv.Marka, postaveny čtyřpatrové, ještě cihlové, bloky tzv. Přednádraží. Tehdy zahájeno bourání kasáren, r.1960 uvolněn prostor pro širokou třídu na sever na nový
most a velké
náměstí nazvané Budovatelů, dosud nedobudované, dle záměru Palackého sever mělo být novým centrem Pardubic. Jižní strana postupně bourána a bohužel příliš dlouhodobě zastavována vícepodlažními bytovými domy s obchody. Vznikala, dodnes nedokončená, nová hlavní třída Pardubic. Bohužel pro nepřízeň krajských orgánů nebyl dodržen záměr vytvořit přímou třídu od
nádraží k Veselce, západovýchodní osu Pardubic, symbolicky překlenující 450 let vývoje města od Zelené brány k novému
nádraží.
- 1963 na počátku Palackého ul. otevřen Dům služeb.
- 28.6.1963 v Palackého ul. dokončena 1.část bytové výstavby a jeslí.
- 1967 v Palackého ul. zbourán 3patrové železobetonový neobydlený dům naproti Prokopce, r.1944 poškozený bombardováním.
- 17.2.1970 nové domy oborové ředitelství chemie na Palackého tř., připraveny pro nájemníky.
- 15.11.1971 na Palackého tř.otevřena prodejna Hudebních nástrojů „Největší a nejmodernější“.
- 6.6.1972 zahájeno vyklizení domů vedle Domu služeb pro stavbu posledního bloku Palackého tř. jih se120 byty, dvěma poschodími obchodů a nadchodem k Prioru, stavba zahájena v březnu 1973, dokončena 1974.
- 1.8.1972 dokončen 10tipatrový blok s nižší budovou Družstva Stavba naproti PROKOPCE.
- 22.11.1977 vedle domu služeb dokončen obytný blok s obchodní centrem ve dvou podlažích, ukončena zástavba jižní strany Palackého ul.
- r.1993 prostor před novým nádražím na konci Palackého tř.nazván
náměstí Jana Pernera, Palackého tř. tak opět končí u bývalé kaple sv.Marka, při ústí ul.U Marka, dosud konce Rychlodráhy.
František Palacký (1798-1876) historik, filosof a politik. Jeho nejznámějším dílem jsou "Dějiny národu českého v Čechách". R.1861 jmenován prvním čestným občanem města Pardubice.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Diskuse k článku: Palackého třída
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Palackého třída