Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Nádraží
Nádraží
Nejstarší nádražní budova z r.1845 stávala proti býv.hotelu Libuše, vedle Obchodní akademie, mělo čp.192 Zelené
předměstí. Obě koleje byly vedeny otevřenou halou. Hned vedle byl přejezdu Chrudimské
silnice, to naznačuje, že bylo i nádražím pro Chrudim, kam jezdily dostavníky J.Doskočila od každého vlaku. Po dokončení stavby dráhy Pardubice - Liberec bylo posunuto na západ, 15.4.1859 dáno do provozu druhé
nádraží čp.217, dnes staré, společné pro dráhu Olomoucko-Pražskou a Pardubicko-Libereckou. V l. 1904- 06 rozšířeno podle projektu V.Nekvasila z Karlína jeho firmou. Zejména rozšířeny čekárny a
restaurace v západní části, na východě přistavěna část pro poštovní úřad. Nástupiště zakryta velkou zasklenou halou. Za 2.světové
války při náletu 24.8.1944 těžce poškozeno, střední část s halou nástupišť zničena. Na provizorně opraveném
nádraží 16.5.1945 zastavil zvláštní vlak prezidenta Ed.Beneše, který se vracel z exilu. Hned po
osvobození se začalo jednat o stavbě nového
nádraží, opět posunutého na západ. Podle jednoho návrhu mělo stát přímo na křížení tratí Pardubice-Praha a Rosice- Chrudim, nástupiště pro obě trati by byla nad sebou. Zvítězil návrh Dr. Ing. Josefa Dandy a pa. arch. Karla Řepy, který je umístil na západní část zbouraného cukrovaru. V říjnu 1946 tisk hlásal „Pardubice budou mít nové nádraží“, zahájena stavba. K 17. listopadu 1949 ohlášeno „Úkol stavby
nádraží plánovaný na 1.rok pětiletky splněn“. Pak stavba zastavena. Opakované kritiky m.j. články „Patriotizmus a pardubické nádraží“ byly marné. První elektrický vlak po elektrifikaci hlavní trati přijel 7.11.1957 v 11.17 ještě na staré
nádraží. Nové
nádraží otevřeno příjezdem vlaku v 14.30 1.5.1958. S krásnou halou zdobenou mozaikami i vnějším vzhledem a prostorem přednádraží bylo nejkrásnějším v ČSR, stále je. Součástí
nádraží je hotel, proti projetu musel být snížen o dvě poschodí, aby prý nebylo vidět na pa.vojenské
letiště. Na novém
nádraží 8.12.1962 otevřena dárková textilní prodejna. Stavba ještě nebyla u konce, nové nákladové
nádraží mělo být otevřeno r.1960, Dopravní stavby Pardubice je měly vybudovat za 2 roky. Bezprostředně po dokončení vlakového
nádraží mělo být vedle na východní části zbouraného cukrovaru postaveno autobusové
nádraží. Postaveno až r.1983 na protější straně Palackého třídy.
Při zahájen 1.akademický roku Dopravní fakulty Jana Pernera 2.10.1993 na
nádraží odhalena deska Ing J.Pernera s textem:
ING.JAN PERNER(1815-1845) ČESKÝ TECHNIK A ŽELEZNIČNÍ ODBORNÍK STAVĚL TRAŤ Z ČESKÉ TŘEBOVÉ DO PRAHY A SYMBOLICKY ZAHÁJIL NOVOU ÉRU V ŽIVOTĚ MĚSTA. ODHALENO PŘI PŘÍLEŽITOSTI ZALOŽENÍ DOPRAVNÍ FAKULTY ING.JANA PERNERA. PARDUBICE 1993.
Na
náměstí Ing.J.Pernera zároveň uvedena do provozu renovovaná fontána. V hale pa.nádraží 22.9.1995 umístěn model Pernštýnského
náměstí, který zhotovil štukatér František Motyčka. Při 5.výročí DFJP UPa 29.4.1998 odhalena na
nádraží deska označující 50.rovnoběžku. S novým jízdním řádem od 10.6.2001 pa.nádraží změnilo název na Hlavní
nádraží Pardubice,
nádraží Rosice na Pardubice-Rosice, zastávka Opočinek na Pardubice-Opočinek,
Svítkov na Pardubice-Svítkov, Pardubice zastávka na Pardubice-Pardubičky, Černá za Bory na Pardubic-Černá za B., zastávka
Semtín, původně
Doubravice, na Pardubice-Semtín. Od 21.6.2003 se pa.nádraží stalo prvním bezbariérovým v ČR. Od 8.12.2005 otevřena čekárna pro cestující vlaky EuroCity, InterCity a Pendolino.
Zdroj:
Vlastivědná abeceda Dr.PavlaTheina. Nádraž. Dr.Thein ZKPP 5/1981
Viz také:
Předchozí heslo: Nadjezdy
Diskuse k článku: Nádraží
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Nádraží