Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Dostavníky
Dostavníky
Hlavní cesty Pardubice po staletí míjely, proto tudy nejezdily ani dostavníky. Příležitostnou dopravu provozovali soukromí povozníci a pardubické panství. To pro náklady využívalo nějaký čas jednosměrnou vodní dopravu do Prahy. Také r.1769 zahájené dostavníkové spojení Hradec Králové-Čáslav Pardubice míjelo, vedlo přes Bohdaneč a Přelouč. Změnu přineslo až zahájení železniční dopravy Olomouc-Praha. Musela být zajištěna
doprava osob a zboží na pa.nádraží a rozvoz do končin, které dosud vlakové spojení neměly. Josef Doskočil, pa.měšťan, který r.1825 zdědil
hostinec „Na bále“ a r.1843 jej přestavěl na první pa.hotel „U zlatého lva“, se po otevření pa.
nádraží se vrhl na dostavníkovou dopravu. Nejvíce spojů směřovalo do Chrudimě, zpočátku patrně pardubické
nádraží bylo spíše chrudimským. R.1850 mu pražské poštovní ředitelství povolilo dostavníkovou dopravu Pardubice-Čáslav, přes Chrudim a Heřmanův Městec. Od pražského poštovního ředitelství 9.5.1851 dostal koncesi na provozování dostavníkové dopravy mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Od r.1852 jezdili dostavníky z Pardubic do Náchoda, k tomu se sdružili J.Doskočil a Jan Kašpar, hoteliér na Veselce. J.Doskočil si r.1858 vymohl ještě koncesi k jízdám až do Jihlavy. Měl i druhý hotelu u
nádraží, byl patrně největší tehdejší pa.podnikatel a první přispěl k hospodářskému vzestupu Pardubic, ještě před vznikem průmyslu. Slavné doby pa.dostavníků ukončily železnice do Liberce, do Německého Brodu a dalšími lokální tratě.
Zdroj:
Vlastivědná abeceda dr. Pavla Theina. Železnice a dostavníky. JUDr Pavel Thein ZKPP 5/1980.
Viz také:
Následující heslo: Dostihová
Diskuse k článku: Dostavníky
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Dostavníky