Úvod > Dle abecedy >
Všechno
>
Český veslařský klub ČVK Pardubice
Český veslařský klub ČVK Pardubice
První veslařské závody se konaly na
Chrudimce již 17.7.1878 nejspíše na veslových pramicích, závodilo se také na tzv.štechrovkách poháněných odpichováním bidlem – štechrem. ČVK byl ustaven za
okupace, když byl rozpuštěn Sokol a dovoleny jen sportovní kluby.
Iniciátorem byl bývalý pražský veslař Vl. Martinec, který pracoval v Pardubicích. První schůzka k založení se konala na Veselce za účasti: Ing.Antonína Berana, Ing.Ladislava France, MUDr.J.Melouna, prof.K.Kubiše, O.Nádvorníka, Rudolf Procházky, L.Rybyšára, Fr.Stoklase, JUDr.Zd. Špačka, Vl.Tonara.
Ustavující schůze byla 26.7.1941. Sídlem ČVK se stala soukromá
plovárna – chata zv. AROSA, k níž byla přistavěna malá dřevěná
loděnice. 14.10.1944 na závěr veslářské sezony byl o sehráno „Veslařská opera“ od studenta-veslaře Jiřího Kafky. AROSA byla skryta ve stromoví na levém břehu
Labe v ohybu proti Cihelně, to bylo za
okupace výhodné, po r.1948 politicky podezřelé, členství bylo poněkud rizikové.
První, starší cvičné lodě získal klub darem od pražských klubů – dvě gigové čtyřky, dvojskull a skull, teprve později historickou závodní osmu z Roudnice jménem Perun a jednu závodní „outrigrovou“ čtyřku.
Na podzim uspořádány první závo-dy na klikaté trati pro dvě lodi na 1500m s cílem u Arosy. Startovalo 10 klubových mužstev na gigových čtyřkách. Při závodech se konal křest prvních šesti gigových lodí. ČVK měl r.1942 již 160 činných členů a 70 stipendistů. Po sjednocení tělovýchovy se ČVK stal veslařským oddílem T.J.Dynamo.
Do 50.let se závodilo převážně jen těžkých cvičných gigových lodích. Pak byl získán skiff a později osma vyrobená v Břeclavi, postupně další závodní lodě, což umožnilo zvyšování výkonosti.
Veslařský odd.TJ. Dynamo uspořádal 24.5.1959 na Labi národní veslařské závody, přihlášeno 69 lodí a 300 veslařů (na ilustračním obrázku v tisku byl však kajakář). Další závody byly 15. 5.1960 na dolní prati, pod novým moste Labi, v tisku s výsledky foto J.Říhy mladého skuléra Vaverky. Veslařský oddíl, kterému stavbou nového koryta
Labe byl odříznut přístup do staré klubovny AROSA, si v dubnu 1963 postavil provizorní loděnici na pravém břehu
Labe pod novým mostem, blízko středu města.
2.8.1963 otištěn náborový článek: „Nebojte se veslování. Pravda – je to náročný
sport, ale krásný plný rušných bojů poctivého tréningu. V Dynamu je dobrý kolektiv. Od-díl neměl z počátku sezony mnoho času na přípravu.
Naopak věnoval 1800 hodin na přestěhování
loděnice, ale i tak 1.závody v červnu už hod-ně napověděly. Po úspěchu v Litoměřicích, Lysé a dorosteneckém přeboru republiky a mistrovství v Třeboni byla příprava zaměřena na brněnský vele-tržní pohár, regatu v Litoměřicích, závody v Jindřichově Hradci a j. Loňského roku skončilo Dynamo v celostátním žebříčku na 14.místě ze 34 oddíl, letos to chtějí lepší. Zvou do svého středu zájemce, každý den odp.od 15. od.vás přivítají ve své loděnici pod novým mostem na pravém břehu.“ Ale na podzim MěstNV nařídil loděnici postavenu bez povolení zbourat. Veslaři se museli vrátit na starou AROSU odříznutou novým korytem, přístupnou jen vlastní převozem.
--- Veslařská
loděnice v Piešťanech. Vodní sporty č.4/1968 uveřejnily snímek nové veslařské
loděnice nově zakládaného veslařského oddílu Slovan Piešťany, který zakládal Ing.Vajsabel, bývalý pardubický veslař. Proti tom pardubický oddíl již čtvrt století působí v nevyhovujících podmínkách, a stavbu nové
loděnice se dosud nepodařilo prosadit, v městě sportu.---
Velkou obětavostí předsedy MUDr.Lumíra Mejzlíka nedošlo k zániku oddílu. R.1969 byly opět uspořádány závody na Labi s názvem „O perníkové srdce“. Další ročníky byly pořádány na Sečské přehradě. R.1971 získáno povolení ke stavbě nové
loděnice na zdymadle, ta byla dokončena r.1975, celkově na ní bylo odpracováno 19 420 brigádnických hodin. Od 1.4.1974 ustaveno středisko mládeže vedené ing.A.Kunstem, což mělo velký význam pro vzestup výkonnosti.
R.1976 se oddíl umístil v celostátním žebříčku na 7.místě. Mladí veslaři dosahovali vynikajících výsledků v nejvyšších veslařských soutěžích. R.1980 poprvé uspořádány závody na regulovaném Labi nad zdymadlem. R.1986 vznikla v Pardubicích sportovní
škola, pozdější Sportovní
gymnázium, s veslařskou specializací. To pomohlo k získaní dalších lodí i zvýšení sportovní úrovně. R.1991 se oddíl osamostatnil opět jako ČVK.
Po počátečních finančních potížích veslařského svazu se situace zlepšila, získány nové lodě, přišli noví trenéři a ČVK pokračoval ve vynikajících sportovních úspěších. R.2001 oslavil 60.výročí trvání.
Z pardubických veslařů vynikli zejména reprezentanti ve skiffu: Slavoj Mejzlík, J.Cabrnochová, P.Ďurovec. R.2007 ČVK pokřtil novou osmu dovezenou z Číny.
R.2010 konečně nedostatečné sociální zařízení při loděnicí nahradila nová klubovna, která byla slavnostně otevřena 18.12. 2010 za přítomnosti primátorky Pardubic MUDr. Fraňkové.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Diskuse k článku: Český veslařský klub ČVK Pardubice
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Český veslařský klub ČVK Pardubice