Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Československá automobilová doprava – ČSAD
Československá automobilová doprava – ČSAD
Po znárodnění r.1948 zanikly všechny soukromé nákladní i osobní automobilové dopravní podniky, i autobusová
doprava pošty a ČSD. Vznikl národní podnik ČSAD, který v Pardubicích měl závod a provoz při Palackého tř. na místě dnešního autobusového
nádraží.
Stará budova před ním je jeho býv.ředitelství. Po r.1960 vznikl krajský podnik ČSAD v Hradci, v Pardubicích byl jen jeho závod 506.
Autobusová
doprava byla zavedena do všech míst pardubického okresu i do vzdálených míst, zřizovány a zase rušeny přímé spoje do Prahy, Brna a j.
Velký autobusový provoz si vyžádal stavbu autobusového
nádraží otevřeného r.1983. Již předtím byly garáže, provozy a ředitelství přestěhovány do nového areálu ČSAD na Fáblovce.
Intezivní a pozoruhodná byla také nákladní
doprava. ČSAD v 50.letech provozovala Kulmayerovou přepravu železničních vagonů s obilím na podvalnících z
nádraží přes centrum do Automatic-kých mlýnů, což byl efektivní, v ČSR ojedinělý způsob. Od 15.10.1965 dopravní závod 506 Pardubice zahájil pravidelnou nákladní linku Praha-Pardubic a zpět.
V 70. letech provozoval specializovanou přepravu nadměrných nákladů. M.j. 6.10.1973 pro Technické služby převezl celý dům 7,2 m dl., 6,50 m šir, a 5 m vysoký z Pardubic na
Hůrka. R.1979 bylo na Pardubicku 54 autobusových linek ČSAD celkové délky 1950 km, pokrývajících přímo 124 obcí a 89 obcí a míst s docházkou.
Závod ČSAD Pardubice přepravil 13 097 000 osob, disponoval 300 nákladními jednotkami s celkovou užitkovou hmotností 3200 t.
Po r.1989 se n.p.ČSAD rozpadl.
Viz také:
Diskuse k článku: Československá automobilová doprava – ČSAD
ČSAD
Napsal(a):
Štěpán |
2022-01-31 19:55:06
|
ajro@seznam.cz
Pokud se nepletu, tak ČSAD Pardubice mělo označení 509 a ne 506. Tedy aspoň v době, kdy jsem tam pracoval do roku 1987.
Napsat příspěvek k článku: Československá automobilová doprava – ČSAD