Úvod > Dle abecedy >
Organizace a instituce
>
Aviatické družstvo Pardubice
Aviatické družstvo Pardubice
První úspěchy Ing. Jan Kašpara v leteckých pokusech od 16. dubna 1910 vyvolaly v Pardubicích značnou pozornost. Pardubický Spolek techniků z východních Čech uspořádal 7. července 1910 přátelský večírek na aviatikovu počest. Snad tam se zrodila myšlenka na ustavení pardubického aviatického spolku. Dne 14. září 1910 byl utvořen přípravný výbor „Aviatického družstva v Pardubicích“. Ve spolupráci s městskou radou, která poskytla finanční prostředky ve výši 5000 K, byly na podzim 1910 postaveny dva hangáry. Menší hangár těsně přiléhal k hangáru bratří Čiháků a spolu s ním v srpnu 1911 shořel. Větší hangár stál v jisté vzdálenosti od zmíněných hangárů a díky tomu byl požáru ušetřen.
Přípravný výbor připravil stanovy Družstva. Po jejich schválení místodržitelstvím pro Království české se 26. dubna 1911 konala ustavující valná hromada. „Účelem spolku jest pěstovati a podporovati vzduchoplavbu vůbec. Účelu svého domáhá se
spolek podporováním a prováděním pokusů a vzletů, vypisováním cen, pořádáním odborných přednášek, vydáváním spisů, udržováním styků s jinými spolky aviatickými, jakož i jinými zákonitě dovolenými prostředky.“
Ne všechny původní záměry se podařilo uskutečnit. Družstvo nepořádalo přednášky, nevydalo žádný spis. Pečovalo však o pardubické
letiště, poskytovalo zázemí pardubickým aviatikům. V červnu 1911 se ve spolupráci se Sokolem Vysoké Mýto uspořádalo Kašparovu veřejnou produkci ve V. Mýtě, avšak zisk družstva z akce byl velmi malý. Proto družstvo další podobnou produkci nikdy nepořádalo. V létech 1913 a 1914 v několika případech poskytlo finanční podporu letové činnosti Eugena Čiháka.
Aviatické družstvo mimo jiné chtělo podpořit českou aviatiku vypisováním cen za zajímavé letecké výkony. Do těchto snad vstoupilo 1912 královské hlavní
město Praha a vznikl společný projekt I. českého okružního letu, který se měl letět na trati Praha – Čáslav, Čáslav – Pardubice, Pardubice - Praha. Shodou různých okolností se soutěž neuskutečnila.
Vypuknutí světová
války v létě 1914 utlumilo činnost družstva. Po roce 1916 nevyvíjelo činnost, avšak formálně trvalo dále (lze říci, že díky účtu u pardubické městské spořitelny). Po smrti Ing. Jana Kašpara se Aviatické družstvo na čas aktivovalo a mělo v roce 1928 podíl na odhalení Kašparova pomníku. V následujících dvou létech se Aviatické družstvo transformovalo do Východočeského aeroklubu Pardubice.
Zdroj:
Pavel Sviták
Viz také:
Diskuse k článku: Aviatické družstvo Pardubice
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Aviatické družstvo Pardubice