Úvod > Dle abecedy >
Organizace a instituce
>
Aviatická škola
Aviatická škola
Od léta 1910 se pod dojmem Kašparových úspěchů rodilo Aviatické družstvo v Pardubicích. Družstvo, s finanční podporou města, postavilo dva hangáry. Zda Družstvo uvažovalo o zřízení „aviatické školy“ spolehlivě nevíme. Jednoznačnou odpověď nám mohla dát pouze kniha protokolů výboru družstva, která se však koncem 30. let XX. století ztratila. Družstvo zpočátku uvažovalo, že po postavení obou hangárů bude možné, aby do Pardubic přicházeli i „přespolní“ letci a že by tu díky tomu mohla vzniknout „aviatická škola“, snad „pod křídly“ Družstva.
Takovou školu nebylo na podzim 1910 možné zřídit bez účasti Ing. Jana Kašpara. Ten se však rozhodl, patrně v říjnu 1910, že zřídí „aviatickou školu“ vlastní a dne 25. října 1910 dokonce uzavřel smlouvu s „p. H.“ o pilotním výcviku. Kdo byl oním „p. H.“, bezpečně nevíme. Nabízí se snad pardubický dentista Hromátko, který byl i členem přípravného výboru Aviatického družstva v Pardubicích. K naplnění této smlouvy z neznámých důvodů nedošlo.
Na podzim 1910 se tedy poprvé „vynořil“ projekt Kašparovy aviatické školy. Po neúspěšném pokusu Českého aviatického družstva z jara roku 1910 tu měla vzniknout první taková
škola na území Čech. Ing. Kašpar předpokládal, že by provoz školy mohl zahájit okolo 10. listopadu 1910. Družstvu i
škole vyšlo vstříc pardubické vojenské velitelství, které v listopadu dalo souhlas s používáním cvičiště pro letový provoz.
Patrně ještě na konci dubna 1911 přišel do Pardubic první žák Kašparovy aviatické školy, Zdenko Keck. Ten již 3. května zahájil výcvik pojížděním s letadlem, podle všeho s letounem Blériot XI.
Okolo 15. července přišel do Kašparovy aviatické školy druhý žák, Jan Staštík. Výcvik obou žáků však patrně nebyl příliš intenzivní, už proto, že Ing. Kašpar měl četné jiné „aviatické“ aktivity, mj. veřejné produkce. Škola měla k dispozici původní Kašparův Blériot XI. Ten však byl při požáru na pardubickém letišti 9. srpna 1911 zničen, čímž byl provoz školy vážně narušen. Ing. Kašpar pak snad „uschopnil“ druhý Blériot XI, získaný na podzim 1910 v Černovicích v Bukovině. Zpráv o provozu školy je celkově velmi málo.
Ani jeden z Kašparových žáků se skutečně létat v Pardubicích nenaučil. Zdenko Keck získal v červenci 1912 mezinárodní pilotní diplom po výcviku ve Vídeňském Novém Městě. Kde se naučil létat Jan Staštík se autorovi zatím nepodařilo zjistit.
Faktický letecký výcvik v Pardubicích zahájil až VAP - Východočeský aeroklub Pardubice po roce 1930, velký význam měly také pozdější vojenské aktivity na zdejším letišti. To jsou však již jiné kapitoly pardubické letecké historie.
Zdroj:
Pavel Sviták
Viz také:
Diskuse k článku: Aviatická škola
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Aviatická škola