Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Železniční přejezdy
Železniční přejezdy
Železniční tratě rozdělují Pardubice, propojení mezi nimi bývalo řešeno výhradně úrovňovými přejezdy. Jen ke Trojici vedl tunel náspem chrudimské trati, přes trať na
Rosice byl úrovňový přejezd a u Trojice opět přejezd přes hlavní trať. Nejživější přejezd byl na místě dnešního podjezdu z tř.17.listopadu na
Skřivánek, kde se muselo dlouho čekat, pro posunování -šibování- vlaků ve starém
nádraží. Přejezd byl i ze
Sladkovského ul.na
Skřivánek, kde stávaly vlaky před vjezdem do
nádraží. Za 1.svět.války byly stojící nákladní vlaky přepadávány a občany vybírány převážené potraviny nebo uhlí. 7.6.1918 zde došlo ke střelbě do davu, 3 pa.občané zastřeleni. Přejezd nahrazen jen podchodem. Přejezdy z Anenské ul. nahrazen podjezdem, ze Štrossovy ul.do Pardubiček nadjezdem. Přejezd z ul.K Pardubičkám nahrazen jen podchodem. Přejezd Dašické ul.zachován, doplněn podchodem. Přejezd z ul.U zábran ve
Studánce zanikl před r.1960 po stavbě nové
silnice do Dašic, ul.Staročernské ul., tehdy zrušen i přejezd staré dašické
silnice za Černou za B. Přejezd u zastávky Černá za B. nahrazen nadjezdem r.2001. Místo přejezdu u zastávky
Svítkov od r.2000
nadjezd. Po výstavbě koridoru na něm, kromě Slovan, zůstaly úrovňové přejezdy z Lánu na D.k průmyslové zóně a u zastávky
Opočínek. Úrovňové přejezdy přes trať do Hradce nahrazeny nadjezdy v
Rosicích a u Doubravic, na trati do Chrudimi nadjezdem Pražské ulice.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Železniční přejezdy
Nejfrekventovanější přejezd byl u Alžbětiny, po r.1918 Masarykovy byl uzavírán závorami, lidově šraňky,
Skřivánek jmenován čtvrtí Za šraňky. Pro časté projíždění vlaků a jejich přeřazován na sousedním starém
nádraží byl často dlouho uzavřen a na obou stranách se vytvářely kolony povozů. R.1900 dráha otevřela lávku-nadchod pro pěší, ale
město současně požadovalo
podjezd. Ten otevřen r.1940.
- V březnu 1900 na návrh Hospodářského spolku podána žádost o zřízení železničního přejezdu ze
Sladkovského ul.na
Skřivánek, obratem vyřízená. Přejezd po r.1960 nahrazen podchodem.
- Významným býval přejezd staré
silnice do Prahy přes trať na Prahu za starým
nádraží, původně od kaple sv.Marka, po stavbě cukrovaru posunutý na západ,
silnice se pak vracela do dnešní ul.K Vápence. Zanikl po stavbě nového
nádraží.
- Přejezd ze Štrosovy ul.do Pardubiček, nahrazen po r.1964 nadjezdem a pro pěší podchodem.
- Také přejezd z ul K Pardubičkám na
Slovanech nahradil r.2001
podchod. Bohužel zde nebyl zřízen plánovaný
podjezd k
Zámečku. Proto zůstal úrovňový přejezd přes železniční koridor z Dašické ulice na
Slovanech, při něm postaven pochod pro pěší a cyklisty.
- Přejezd staré dašická
silnice na východě Černé za B.bez náhrady uzavřen po r.1950.
- Místo přejezdu liberecké trati u Doubravic je od r.1965 nadjezd.
- Přejezd do Rosic nahrazen r.1976 nadjezdem.
- Přejezd chrudimské trati u Dostihového závodiště nahradil
nadjezd r.1992.
- Přejezd
silnice z Černé za B. do Sezemic nahrazen r.2001 nadjezdem.
- Místo přejezdu ze
Svítkova na
Srnojedy je od r.2000 nadjezd,
- Zachován přejezd, hlavně pro zemědělce jižně, od Lánů na D., umožňující přístup z Lánů do průmyslové zóny St.Čivice.
Zdroj:
Jiří Paleček
Diskuse k článku: Železniční přejezdy
Další přejezdy - aktualizace
Napsal(a):
Ondřej |
2022-08-24 11:28:07
|
vlasak.ondra@seznam.cz
Po dokončení modernizace trati 032 by v úseku Rosice nad Labem - Stéblová mělo být celkem o tři přejezdy méně. Zmizet má přejezd polní cesty u Semtína, přejezd pro pěší bude nahrazen podchodem a přejezd polní cesty mezi Semtínem a Stéblovou již zmizel Jediné přejezdy na trati z Pardubic do Hradce Králové v úseku Rosice nad Labem - Stéblová tedy budou v Rosicích u areálu bývalé Prefy a na kraji Stéblové.
S pozdravem
Ondřej Vlasák
další přejezdy
Napsal(a):
Petr Korbel |
2015-03-26 11:51:47
|
pahmic@seznam.cz
Nikde ani slovo o přejezdech na polní cestě spojující Lány na Důlku-Krchleby/Srnojedy se Starými Čívicemi a na severním zhlaví železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Přejezd na polní cestě nalezneme i na půli cesty mezi Rosicemi a Semtínem. U semtínské vlakové zastávky je pak "přejezd" jen pro pěší.
Napsat příspěvek k článku: Železniční přejezdy