Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka



Úvod > Dle abecedy > Všechno > Železniční přejezdy


Železniční přejezdy

Železniční tratě rozdělují Pardubice, propojení mezi nimi bývalo řešeno výhradně úrovňovými přejezdy. Jen ke Trojici vedl tunel náspem chrudimské trati, přes trať na Rosice byl úrovňový přejezd a u Trojice opět přejezd přes hlavní trať. Nejživější přejezd byl na místě dnešního podjezdu z tř.17.listopadu na Skřivánek, kde se muselo dlouho čekat, pro posunování -šibování- vlaků ve starém nádraží. Přejezd byl i ze Sladkovského ul.na Skřivánek, kde stávaly vlaky před vjezdem do nádraží. Za 1.svět.války byly stojící nákladní vlaky přepadávány a občany vybírány převážené potraviny nebo uhlí. 7.6.1918 zde došlo ke střelbě do davu, 3 pa.občané zastřeleni. Přejezd nahrazen jen podchodem. Přejezdy z Anenské ul. nahrazen podjezdem, ze Štrossovy ul.do Pardubiček nadjezdem. Přejezd z ul.K Pardubičkám nahrazen jen podchodem. Přejezd Dašické ul.zachován, doplněn podchodem. Přejezd z ul.U zábran ve Studánce zanikl před r.1960 po stavbě nové silnice do Dašic, ul.Staročernské ul., tehdy zrušen i přejezd staré dašické silnice za Černou za B. Přejezd u zastávky Černá za B. nahrazen nadjezdem r.2001. Místo přejezdu u zastávky Svítkov od r.2000 nadjezd. Po výstavbě koridoru na něm, kromě Slovan, zůstaly úrovňové přejezdy z Lánu na D.k průmyslové zóně a u zastávky Opočínek. Úrovňové přejezdy přes trať do Hradce nahrazeny nadjezdy v Rosicích a u Doubravic, na trati do Chrudimi nadjezdem Pražské ulice.

Zdroj: Jiří Paleček
      
Viz také:

      Podjezdy


Předchozí heslo: železniční pouť

Následující heslo: Železniční zastávky

Železniční přejezdy

Nejfrekventovanější přejezd byl u Alžbětiny, po r.1918 Masarykovy byl uzavírán závorami, lidově šraňky, Skřivánek jmenován čtvrtí Za šraňky. Pro časté projíždění vlaků a jejich přeřazován na sousedním starém nádraží byl často dlouho uzavřen a na obou stranách se vytvářely kolony povozů. R.1900 dráha otevřela lávku-nadchod pro pěší, ale město současně požadovalo podjezd. Ten otevřen r.1940.
- V březnu 1900 na návrh Hospodářského spolku podána žádost o zřízení železničního přejezdu ze Sladkovského ul.na Skřivánek, obratem vyřízená. Přejezd po r.1960 nahrazen podchodem.
- Významným býval přejezd staré silnice do Prahy přes trať na Prahu za starým nádraží, původně od kaple sv.Marka, po stavbě cukrovaru posunutý na západ, silnice se pak vracela do dnešní ul.K Vápence. Zanikl po stavbě nového nádraží.
- Přejezd ze Štrosovy ul.do Pardubiček, nahrazen po r.1964 nadjezdem a pro pěší podchodem.
- Také přejezd z ul K Pardubičkám na Slovanech nahradil r.2001 podchod. Bohužel zde nebyl zřízen plánovaný podjezd k Zámečku. Proto zůstal úrovňový přejezd přes železniční koridor z Dašické ulice na Slovanech, při něm postaven pochod pro pěší a cyklisty.
- Přejezd staré dašická silnice na východě Černé za B.bez náhrady uzavřen po r.1950.
- Místo přejezdu liberecké trati u Doubravic je od r.1965 nadjezd.
- Přejezd do Rosic nahrazen r.1976 nadjezdem.
- Přejezd chrudimské trati u Dostihového závodiště nahradil nadjezd r.1992.
- Přejezd silnice z Černé za B. do Sezemic nahrazen r.2001 nadjezdem.
- Místo přejezdu ze Svítkova na Srnojedy je od r.2000 nadjezd,
- Zachován přejezd, hlavně pro zemědělce jižně, od Lánů na D., umožňující přístup z Lánů do průmyslové zóny St.Čivice.


Zdroj: Jiří Paleček


Předchozí heslo: železniční pouť

Následující heslo: Železniční zastávky


Diskuse k článku: Železniční přejezdy


další přejezdy

Napsal(a): Petr Korbel   |   2015-03-26 11:51:47   |   pahmic@seznam.cz
Nikde ani slovo o přejezdech na polní cestě spojující Lány na Důlku-Krchleby/Srnojedy se Starými Čívicemi a na severním zhlaví železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Přejezd na polní cestě nalezneme i na půli cesty mezi Rosicemi a Semtínem. U semtínské vlakové zastávky je pak "přejezd" jen pro pěší.



Napsat příspěvek k článku: Železniční přejezdy


Nadpis příspěvku:

 

 

Parpedie - Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka.              Provozuje Klub přátel Pardubicka © 2014