Úvod > Dle abecedy >
Všechno
>
Železniční pluk
Železniční pluk
- 21.11.1918 z příslušníků zahraniční čsl.železniční jednotky vznikl železniční pluk.
- 4.1.1919 byl 1.čs.železniční pluk dislokován v Pardubicích, zvláštním vlakem přijel železniční náhradní prapor, prozatímně umístěn do IV.a V.bloku bývalé vojenské
nemocnice Karantena.
- 26.1.1919 za přítomnosti posádkového velitele pplk.Chlapce,velitele dragounského pluku č.8 na Pernštýnském nám.slavnostní přísaha příslušníků 1.železničního pluku zřízeného 21.11.1918 v Lysé n.L., od 4.1.1919 trvale umístěného v Pardubicích.
- 1.2.1919 pa.náhradní železniční prapor přejmenován na železniční prapor č.1.
- 10.3.1919 pa.železniční prapor č.1 přejmenován na železniční pluk č.1.
- 1.4.1926 pa.železniční pluk čl.1 začleněn do ženijního vojska čs.armády.
- 28.10.1927 oficiálně svému účelu předány Kasárny TGM na Zborovském nám.v Pardubicích,
budované od července 1925 pro železniční pluk. Za ul.Ke hřbitovům, dnes S.K.Neumana, si pluk vybudoval rozsáhlý skladový areál s unikátní sítí železničních vleček a cvičných úzkokolejných drážek na který navazovalo technické cvičiště po obou březích Chrudimky až pod
Pardubičky.
- 10.3 1935 pa.železniční pluk slavnostně převzal svůj plukovní prapor.
- Od 16.10.1929 velitelem železničního pluku plk.Ing.Alois Pachta, jeho zasluhou žel.pluk pomohl při výstavbě
letiště v Popkovicích, při přípravě výstaviště pod Zámkem r.1931, při stavbě Prokopova mostu a demontáži staršího železného, výstavbě dřevěné lávky pod Vinicí, vybudování vojenské plovárny, tenisových kurtů u Chrudimky aj.
- Září 1937 železniční pluk dopravil z Českomoravské vysočiny do Pardubic žulový blok, dlouhý 7m, vážící 27 t na
pomník padlým železničářům.
Doprava prováděna na plošinovém vozíku v rámci výcviku stavby polních úzkokolejných drážek. Na okraji
silnice postaven úsek drážky, náklad po něm převezen, drážka za nim demontována a opět smontována před nim, tak po úsecích dopraven až před
kasárna.
- 27.3.1938 před kasárnami TGM na Zborovském nám. položen zákl. kámen pomníku železničního pluku, který navrhl jeho příslušník, sochař kpt.Zuzka.
- 24.10.1938 v Pardubicích zřízen ženijní pluk č.1
- 31.1.1939 v Pardubicích zřízeno vojenské ženijní učiliště.
- 15.3.1939
kasárna s veškerou výzbrojí, výstrojí a technikou zabrala okupační armáda.
- Po
osvobození v květnu 1945 železniční vojsko neobnoveno, přežívalo papírově, v kasárnách se vystřídaly různé útvary.
- 23.11.1993 symbolicky ukončena činnost železničního vojska v Pardubicích. Město mu, kromě zmíněného, vděčí za pomoc při stavbě mostů, při požárech, povodních, za silnici na Kunětickou horu, spolupráci při rekonstrukci hradu. Zřídilo síť úzkokolejných železnic, podle "drážky"na
Hůrka pojmenována ulice na Bílém Předměstí vybudované na její trase - ul.Na Drážce. Pluk připomíná ulice Železničních pluku na Skřivánku.
- 1.1.1994 železniční vojsko z rozhodnutí Rady obrany státu zrušeno.
- Po r.1990 skladový areál privatizován,
město nezískal možnost ovlivnit jeho využití.
- R.2012 vojsko
kasárna i cvičiště opustilo, předány městu, které si s nimi neví rady.
Zdroj:
AB-Zet Pardubicka č.24 Železniční pluk. Mgr.L.Klispreová 2003
AB-Zet Pardubicka č.48. Pa.drážky a železniční pluk. Ing.L.Podivín. 2009
Diskuse k článku: Železniční pluk
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Železniční pluk