Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Drážky úzkokolejné
Drážky úzkokolejné
Dne 4.1.1919 do Pardubic přijel zvláštním vlakem železniční náhradní pra-por, téhož roku rozšířený na pluk. Zatím umístěn do IV. a V.bloku bývalé vojenské
nemocnice zv.
Karantena.
Po r.1920 začal na Zborovském nám.budovat vlastní
kasárna. Pro dopravu materiálu i pro výcvik zřídil z Karantény do nových kasáren úzkolejnou drážku. Současně u Chrudimky budoval rozsáhlé cvičiště se složitou sítí cvičných drážek, překračujících na vysokých pilířích Chrudimku až na návrší u hřbitova v
Pardubičkách.
Cvičiště bylo napojeno z
nádraží normálně rozchodnou vlečkou, která též tvořila v areálu složité kolejiště. Přes cvičiště, po levém břehu Chrudimky,
byla připravena trasa nové železnice do Chrudimi, dodnes neuskutečněné. Když ve 30.letech byla zahájena stavba kasáren na Hůrkách, byla drážka prodloužena až tam. Vedla mezi fotbalovým a tenisovým hřištěm AFK (dnes Tesla), vedle železničního mostu druhým mostem překračovala Chrudimku, před Telegrafií (starou Teslou) křížila podjezdem hlavní trať a směřovala kolem pracovny na
Hůrka. Byla prodloužena až k Labi a uvažovalo se o prodloužení pod Kunětickou horu, kde železniční pluk pomáhal Kunětickému družstvu s opravami hradu.
Tehdy při dláždění
silnice kolem kasáren, byl po pravé straně rezervován pás pro elektrickou dráhu do Sezemic. Po r.1950 byla drážka na
Hůrka zrušena a zůstal po ní volný pruh. Po této trase byla do r.1960 postavena
silnice a podél ní kolem r.1965 pak zahájena výstava družstevního
sídliště Na Drážce.
Železniční cvičiště bylo zprivatizováno a rozsáhlé kolejiště zlikvidováno. O kolejiště měla zájem Dopravní fakulta UPa při svém vzniku pro železničářský výcvik a v kasárnách mohl vzniknout uzavřeny campus UPa., či fakulty.
Diskuse k článku: Drážky úzkokolejné
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Drážky úzkokolejné