Úvod > Dle abecedy >
Všechno
>
Silnice, silniční průtahy a obchvaty
Silnice, silniční průtahy a obchvaty
Dle historika J.Sakaře nebylo na Pardubicku do r.1818 úpravných cest, Pardubice na silniční síť připojeny v l. 1818-1839. Dotud je cesty míjely a zůstávaly chudým, nevýznamným, poddanským městečkem.
- 1818 postavena
silnice z Chrudimi na okraj pa.panství, to ji r.1819 prodloužilo do Pardubic, velkorysou přímou komunikací, předpoklad budoucího severojižního průtahu městem, později osy nové čtvrti Skřivánek.
- do r.1823 prodloužena od Labského mostu za Opatovice na hranici panství a kraje. Městem procházela dnešní tř.Mírou, Zelenou branou, přes Pernštýnské a Bělobranské
náměstí a Labskou ul. na Labský
most.
- 1820-1823 budována
silnice z Vídně přes Vysoké Mýto, přes Holice na Hradec Králové, Pardubicím se vyhnula.
- 1839 dokončena
silnice z Pardubic, od Cihelny přes Bohdaneč do Chlumec n.C., na starou císařkou silnici na Prahu.
- 1839
silnice do Přelouče a přes Sezemice do Holic.
- některé
silnice opět Pardubice míjely, jako r.1839 z Chrudimi před Dašice na Chvojno.
- 1841 pro zvýšený provoz upravena Labská ulice.
- 1845 železniční spojení z Vídně do Prahy, další impulz k pozdějšímu rozvoji Pardubic.
- 1846
silnice přes Dašice do Vysokého Mýto, kupodivu dvakrát křížila železniční trať, za Familii na jih a za Černou za B. opět na sever. To odstraněno až po r.1950.
- Koncem století vybudována řada okresních
silnic, především zásluhou okresního starosty Jana V.Markalouse z Třebosic. Z Pardubice jen přes
Pardubičky na
Nemošice, stará chrudimská cesta.
- Starší trasu stezky z Chrudimi do Hradce mimo Pardubice, kopíruje okresní
silnice z Tuněchod, přes Mnětice, Černou za.B. (dnes východní částí Pardubic) do Sezemic.
- 20.1.1936 otevřena první betonová
silnice Pardubice-Valy-Přelouč.
- Kolem r.1950 od nového
nádraží po navezeném náspu postavena silnici na druhý
most přes
Labe, první přímá silniční spojka do Rosic.
- 5.1.1960 slavnostně otevřený
most přes
Labe s novou komunikací za
Veselkou po vznikajícím nám. Budovatelů a
silnice přes zahájenou stavbu
Polabin, po 142 letech, umožnila napřímení severojižní trasy od Chrudimi na Hradec Králové.
- 28.4.1961 oteřen
nadjezd nad hlavní tratí za novým nádražím s navazujícím náspem vytvořil
obchvat z Palackého tř., Přednádraží, na Pražskou ul. a do Dukly.
- Od 3.5.1963 se budovala nová
silnice na Dašice, Staročernská ulice, obcházející dva přejezdy trati staré dašické
silnice, 10.9.1963 dokončena práce srovnavače obalované drti na připojením nové
komunikace na starou za přejezdem za Černou, který byl zrušen. Přejezd na
Slovanech dodnes v provozu.
- 7.7.1966 pondělí otevřen průtah v Popkovicích, odstraňující několik nepřehledných zatáček.
- 14.3.1967 v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí
silnice I/36 – Nábřeží ČSA – nám. Osvobození v Karlově ul. demolice starých domů aby vozovka mohla být rozšířena na čtyřpruh přes dnešní Sukovu třídu a
náměstí Republiky.
- 30.9.1967 dokončeno napřímení průtahu Starými Čivicemi.
- 24.11.1967 dokončena stavba 2200 m dlouhé
silnice Pardubičky–Černá za B. s mostem nad průkopem dráhy na Chrudim, dnes Průmyslová ul. Aby 1 km
silnice byl mimo zástavbu, padl na to velký kus lesa a
silnice pak opět zaústěna do obce.
- 28.3.1969 zase se kácelo, v parčíku vedle divadla, řada stromů a pás keřů, pro rozšíření Jahnovy ul., pro průtah I/36. Náhradní zeleň měla být vysázena v Tyršových sadech.
- R.1979 pardubický okres měl celkem 817 km
silnic, od r.1971 100% bezprašných, a 212 mostů. - 5.11.1973 u Zelené brány otevřen podchod.
- R.1980 mostem přes Chrudimku dokončena první etapa rychlodráhy od Dašické ul po
podjezd u Sv. Anny. druhá etapa skončila na Palackého tř., pokračování umožňující průtah východ-západ, než budou obchvaty, zapomenuto.
- 16.12.1985 otevřený Most generála Svobody umožnil dokončení I.etapy severojižního průtahu I/37 od Ohrazenic na
nadjezd za novým nádraží.
- 2.9.1996 zahájena výstavba další etapa průtahu I/37 od Parama na Chrudim. - 7.10.1996 za přítomnosti primátorů Pardubic a Hradce Králové Ing.Slezáka a Ing.Dvořáka otevřen nový úsek rychlodráhy z Opatovic n.L.do Ohrazenic. - 24.10.1997 zahájeno připojování průtahu I/37 na
nadjezd u
PARAMO. - 5.12.1997 otevřen úsek obchvatu závodiště-Dražkovice, tím pro Pardubice dokončen. - 25.5.1998 znovu otevřen úsek
silnice I/2 od nadjezdu u Parama k letišti s novým 7,5 m širokým živičným povrchem, 1.etapa rekonstrukce
silnic v tomto prostoru.
Zdroj:
Jiří Paleček
Viz také:
Následující heslo: Silver A
Diskuse k článku: Silnice, silniční průtahy a obchvaty
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Silnice, silniční průtahy a obchvaty