Úvod > Dle abecedy >
Doprava
>
Průplav Labe-Odra-Dunaj
Průplav Labe-Odra-Dunaj
11.6.1901 vstoupil v platnost zákon o zajištění průplavu Labsko-Děvínského. Doba výstavby zákonem stanovená 1904–1924. Do r.1914 uspořádáno několik konferencí, jednání parlamentu, zpracována řada studii, provedeny přípravné práce, m.j.regulace
Labe v Pardubicích. Projekčně připraveno splavnění
Labe Mělník – Jaroměř. Válka práce zastavila. Po r.1918 opět v pracích pokračováno, m.j.postavena zdymadla Přelouč a
Srnojedy. Zpracován projekt trasy průplavu. Stavbu podporoval továrník Baťa. Dle projektu dalšího stupně nad Pardubicemi k začátku průplavu u Hůrek zahájeny r.1940 výkopy nového koryta, zakrátko zastaveny. Po r.1960 Hydroprojet Praha pokračoval v přípravách, vedoucími projektanty byli Ing.Libor Záruba, Ing.Teklý. Na jejich práce navázal Ing.Jaroslav Kubec. R.1972 dokončen plavební stupeň nad Pardubicemi až k projektovanému začátku průplavu. Pro něj v územní plánu města zajištěna trasa až k Černé za B., kam dosáhne vzdutí pa.zdymadla. R.2009 vyšla kniha „Křižovatka tří moří“, kterou napsali Ing.Jaroslav Kubec a Josef Podzimek s podrobnými schematy jednotlivých úseků kanálu. Myšlenka žije, ač dnes je problém postavil 5 km dlouhý stupeň s plavebním kanálem u Přelouče chybějící k dosplavnění
Labe do Pardubic. V 21. století by asi nebyl tento kanál rentabilní, ke zbudování pravděpodobně nikdy nedojde.
Zdroj:
Jiří Paleček
Následující heslo: Prutina
Diskuse k článku: Průplav Labe-Odra-Dunaj
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Průplav Labe-Odra-Dunaj