Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka



Úvod > Dle abecedy > Doprava > Průplav Labe-Odra-Dunaj


Průplav Labe-Odra-Dunaj

11.6.1901 vstoupil v platnost zákon o zajištění průplavu Labsko-Děvínského. Doba výstavby zákonem stanovená 1904–1924. Do r.1914 uspořádáno několik konferencí, jednání parlamentu, zpracována řada studii, provedeny přípravné práce, m.j.regulace Labe v Pardubicích. Projekčně připraveno splavnění Labe Mělník – Jaroměř. Válka práce zastavila. Po r.1918 opět v pracích pokračováno, m.j.postavena zdymadla Přelouč a Srnojedy. Zpracován projekt trasy průplavu. Stavbu podporoval továrník Baťa. Dle projektu dalšího stupně nad Pardubicemi k začátku průplavu u Hůrek zahájeny r.1940 výkopy nového koryta, zakrátko zastaveny. Po r.1960 Hydroprojet Praha pokračoval v přípravách, vedoucími projektanty byli Ing.Libor Záruba, Ing.Teklý. Na jejich práce navázal Ing.Jaroslav Kubec. R.1972 dokončen plavební stupeň nad Pardubicemi až k projektovanému začátku průplavu. Pro něj v územní plánu města zajištěna trasa až k Černé za B., kam dosáhne vzdutí pa.zdymadla. R.2009 vyšla kniha „Křižovatka tří moří“, kterou napsali Ing.Jaroslav Kubec a Josef Podzimek s podrobnými schematy jednotlivých úseků kanálu. Myšlenka žije, ač dnes je problém postavil 5 km dlouhý stupeň s plavebním kanálem u Přelouče chybějící k dosplavnění Labe do Pardubic. V 21. století by asi nebyl tento kanál rentabilní, ke zbudování pravděpodobně nikdy nedojde.

Zdroj: Jiří Paleček


Předchozí heslo: Průmyslová zóna Staré Čívice

Následující heslo: Prutina


Diskuse k článku: Průplav Labe-Odra-Dunaj


K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.



Napsat příspěvek k článku: Průplav Labe-Odra-Dunaj


Nadpis příspěvku:

 

 

Parpedie - Pardubická encyklopedie Klubu přátel Pardubicka.              Provozuje Klub přátel Pardubicka © 2014