Úvod > Dle abecedy >
Všechno
>
Kašpar Jan ing.
Kašpar Jan ing.
První český aviatik ing. JAN KAŠPAR (1883-1927) se narodil 20. května 1883 v Pardubicích v rodině Františka Kašpara, majitele hotelu
Veselka. Po otci zdědil sportovního ducha a vztah k technice. Už jako chlapec závodil na speciálně upraveném malém kole. Kromě toho jezdil na koni, ale ze všeho nejvíce mu učarovaly motory. V 17 letech, roku 1900, si za 120 zlatých od babičky koupil u Vincence Chomráka, obchodníka s koly a motocykly v domě U zlaté koule na Bílém
náměstí, motocykl.
Jan začal v letech 1893-1894 studovat na
reálce, maturoval v roce 1901, byl zapsán na techniku na stavební inženýrství, odkud roku 1902 přestoupil na inženýrství strojní. Státní zkoušky tam složil v letech 1904-1907. V roce 1907 absolvoval jednosemestrální kurs v Mohuči u Automobil Fachschule. Jeho prvním zaměstnavatelem byla firma Bassel a Selve ve Vestfálsku, odkud přešel roku 1909 do továrny Laurin a Klement v Mladé Boleslavi. Tam byl za městnán jako účetní jeho bratranec Eugen Čihák (1888-1958). Pro neshody s ředitelem Klementem odešli oba ještě v roce 1909 do Pardubic. Zde se začali připravovat na první aviatické pokusy. Získali další přátele, hlavně Františka a Oldřicha Dvořákovy, kterým patřil v Pardubicích strojírenský podnik a v jejichž dílně se letadlo začalo stavět. Dalšími aktéry se stali truhláři Jan Svoboda a František Novotný.
Ing. Kašpar se pokoušel o vlastní konstrukci draka a motoru, nakonec však koupil za 18 000 franků jednoplošník francouzského letce L. Blériota. Kašparův první let se uskutečnil 16. dubna 1910 z Pardubic do okruhu 2 km ve výšce 20-25 metrů. Dne 19. června téhož roku poprvé vzlétl v Pardubicích veřejně před diváky. První dálkový let byl uskutečněn 13. května 1911 na trase Pardubice-Praha. Ing. Kašpar letěl rychlostí 80 km/hod. /. Pardubic vzlétl v 6 hodin 13 minut, Chuchle dosáhl v 7 hodin 47 minut. Uskutečnil též první let s pasažérem na trase Mělník-Praha. Jeho spolucestujícím byl redaktor Jaroslav Kalva. Tento let již byl proveden na letounu vlastní konstrukce s motorem Daimler 65 HP.
Své propagační lety ukončil ing. Jan Kašpar před první světovou válkou roku 1912, kdy v Pardubicích začal řídit aviatickou školu. Jako východisko z finančního krachu při podnikání se dřevem s nepoctivým společníkem zvolil dobrovolnou smrt 2. března 1927. Jeho bratranec Eugen Čihák působil po první světové válce v civilním letectví a již jako důchodce spolu s novinářem F. Gelem připravil knihu Jak jsem létal a padal, vydanou Státním nakladatelstvím dětské knihy v roce 1957. V této kontroverzní knize byl přisouzen primát v historii České aviatiky E. Čihákovi.
Viz také:
Diskuse k článku: Kašpar Jan ing.
K tomuto článku ještě nebyl napsán žádný příspěvek.
Napsat příspěvek k článku: Kašpar Jan ing.